El Prat és una ciutat de l’Àrea Metropolitana on conviuen una gran varietat de mitjans de transport. Sens dubte, aquests transports tenen com a objectiu principal la connexió del Prat amb Barcelona, deixant de banda les connexions amb altres municipis confrontants i entre diverses zones del Prat.
Entre el transport públic hi destaca l’arribada del metro a la ciutat l’any 2016, que capgirà la forma que tenien els pratencs de moure’s. Des de llavors no s’ha percebut cap adaptació a la resta de transports a aquest canvi i tots els esforços en aquesta matèria s’han limitat a la creació d’una taula de mobilitat que es va deixar de convocar sense elaborar el pla que s’esperava.
El Prat és alhora una ciutat amb polígons empresarials allunyats del nucli urbà on multitud de pratenques i pratencs es desplacen a treballar cada dia amb les dificultats que l’actual gestió del transport públic els suposa. Aquests polígons, a més, requereixen de millors connexions a nivell logístic per tal de potenciar-ne l’activitat i minimitzar l’impacte que suposen sobre el municipi. N’és un clar exemple la manca d’una via de connexió entre d’una banda el port, la Zona Franca, la ZAL i el Polígon Pratenc i de l’altra l’aeroport i la C-32. Aquesta connexió ara mateix suposa el pas de camions per l’avinguda Onze de Setembre i la Ronda de Llevant, trànsit que s’hauria de fer fora del municipi a través d’un vial de gran capacitat que enllaci la aquestes dues zones estratègiques.
D’altra banda, l’aparcament al Prat sempre ha estat un problema, en especial en aquelles zones amb major densitat de població. Per tal de posar-hi remei, l’Ajuntament ha construït aparcaments soterrats que no permeten la rotació de les places ja que es lloguen per períodes de 25 o 50 anys a un mateix propietari i per tal d’omplir-los ha instal·lat zones blaves als carrers propers a aquests aparcaments. Aquest problema s’ha vist agreujat als últims temps, i sembla que es complicarà encara més arran de la construcció del CAP a l’actual aparcament de Cal Gana.
Finalment, el Prat és la ciutat amb la topografia més plana de Catalunya i això la fa atractiva per al transport en bicicleta o en l’emergent patinet elèctric en els trajectes interiors.
Repte 2023 – 2027
El Prat ha de millorar les seves opcions de mobilitat tant internament dins el propi municipi com les connexions amb els municipis veïns, tot fent una aposta clara per opcions de mobilitat respectuoses amb el medi ambient que respectin l’ecologia de la ciutat i el seu entorn.
Pel que fa a la mobilitat intermunicipal, el Prat ha de seguir millorant les seves connexions amb les ciutats veïnes i tot i millorar la qualitat del transport públic que ens uneix amb Barcelona cal crear-ne de nous que ens uneixin a ciutats com Sant Boi o Cornellà.
Els polígons industrials cal que segueixin sent la font d’ocupació de milers de pratencs i que aquests puguin anar a treballar amb comoditat, per això cal millorar els mitjans que els transporten a la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), al Polígon Pratenc, al Mas Blau i a l’aeroport —ampliant la capacitat i horaris de les línies existents i creant-ne de noves.
En relació a la connexió amb la platja, cal donar una via de sortida paral·lela al camí de la platja per tal d’evitar els inconvenients que causa l’actual doble sentit de circulació.
La bicicleta i l’emergent patinet elèctric han de ser els mitjans de transport individuals per excel·lència a la ciutat i és per això que cal ampliar-los a tota la ciutadania del Prat fent que se sentin segura utilitzant-lo, tot fent-lo compatible amb passejar a peu pel municipi. Cal doncs fer una aposta clara per la vianantització del Prat, tot dotant-ne les zones exteriors d’aparcament gratuït i suficient per allotjar els vehicles privats necessaris per trajectes de llarga distància. Aquests aparcaments, a més, han d’estar dotats de totes les facilitats possibles pels vehicles elèctrics, que representen el futur en termes de mobilitat sostenible.
Propostes
- Millorarem els accessos en bicicleta al Mas Blau i a la ZAL per tal que siguin més segurs.
- Incrementarem la seguretat dels passos de zebra i dotarem de marcadors de velocitat aquells amb més perillositat pels vianants.
- Canviarem l’horari de recollida d’escombraries fora d’hores punta per garantir la qualitat del servei i reduir les molèsties als veïns.
- Crearem més de 500 places d’aparcament gratuït exclusives per residents (zona verda) a la perifèria de la ciutat: estació, sobre la via soterrada, Barceloneta i Sagnier.
- Ampliarem l’aparcament de Cal Gana dotant-lo d’un pis addicional.
- Impulsarem sistemes de rotació d’aparcament gratuït amb disc horari com a alternativa a la zona blava, afavorint així l’activitat comercial sense cost econòmic pels usuaris.
- Dotarem el Prat d’un servei de minibús intraurbà de línia regular que alhora doni resposta a necessitats a demanda de persones en situació de dependència.
- Crearem un sistema de busos llançadora durant tot l’any que connectin el nucli urbà Prat amb el seu entorn:
- ZAL Prat
- Mas Blau
- Aeroport
- Tanatori i platja (a l’estiu, també nocturn)
- Cornellà (Almeda i Centre)
- Sant Boi
- Sant Feliu (Consell Comarcal)
- Dotarem totes les parades d’autobús de zona coberta, accés per persones amb mobilitat reduïda i panells informatius informatitzats.
- Proporcionarem una segona sortida per carretera de la platja aprofitant el carrer del club de golf, de manera que el camí de la platja sigui d’un únic sentit de circulació.
- Coordinarem els horaris dels busos amb els del tren.
- Allargarem la L1 fins a l’aeroport, passant pel Prat Estació.
- Dissenyarem una xarxa de carril bici intern basada en el big data extret de les aplicacions de mobilitat sostenible que fomentarem.
- Vetllarem perquè els camions compleixin la senyalització al polígon Pratenc.
- Ampliarem les zones de prioritat per vianants començant pel nucli antic, anivellant les voreres i tot garantint zones d’aparcament a la perifèria.
- Implementarem un sistema de patinets elèctrics compartits per moure’s per la ciutat tal com es fa en altres ciutats europees.
- Impulsarem la construcció d’un vial de gran capacitat que enllaci d’una banda el port, la Zona Franca, la ZAL i el Polígon Pratenc i de l’altra l’aeroport i la C-32, reduint així dràsticament la circulació de camions per vies urbanes del Prat (Ronda de Llevant i Avinguda Onze de Setembre).
- Transformarem l’encreuament de l’Avinguda Verge de Montserrat amb la Ronda de Llevant en una rotonda.
- Eliminarem el semàfor del carrer Major a base de donar sortida als residents dels carrers Urgoiti, Ortí i Ponsich a través del nou aparcament sobre les vies.
- Dotarem els carrils bici de topalls per separar visiblement i física els espais.
- Instal·larem pilons per fer respectar els guals i les limitacions d’aparcament en punts crítics.
- Eliminarem el semàfor de l’encreuament de l’Avinguda Verge de Montserrat i el carrer Coronel Sanfeliu.
- Garantirem un itinerari continu, segur i practicable en bicicleta des del nucli urbà fins a cadascun dels ponts del Llobregat, i els senyalitzarem degudament.
- Garantirem també itineraris continus, segurs, senyalitzats i ben il·luminats que comuniquin el Prat amb les ciutats veïnes (Viladecans, Sant Boi, l’Hospitalet i Barcelona) tot travessant amb garanties les carreteres de l’entorn (B-20, B-22, C-31, C-31C i B-250).
- Crearem un protocol i una ordenança municipal que garanteixi la obligatorietat de l’Ajuntament de reposar els aparcaments que quedin suprimits per la realització d’obres.
- Planificarem les execucions de les obres municipals perquè no generin problemes de mobilitat, tenint especial cura en que no es realitzin totes alhora durant el període preelectoral.
- Ampliarem l’horari de les línies locals d’autobús, especialment per a permetre l’accés als polígons i al Mercabarna durant les primeres hores del matí.
- Millorarem la visibilitat als passos de vianants, desplaçant quan calgui la posició de contenidors i altres obstacles visuals.
- Rehabilitarem el carrer de Cervera com a zona de vianants d’un sol nivell.
- Millorarem l’estat del Barri de les Palmeres, incloent-hi el repintat dels senyals horitzontals, rehabilitació de l’asfalt esquerdat, consolidació de la tanca de ciment del sud-est, millora de l’enllumenat, sortida de vehicles per l’esquerra de Cal Silet, millora del parc i altres.
- Limitarem la velocitat de circulació al Barri de les Palmeres a 10 km/h.
- Farem de l’estació del Prat una zona més verda, plantant-hi arbres i vegetació.
- Vetllarem perquè els ciclistes facin ús dels carrils bici i les vies habilitades en comptes de les voreres.
- Rehabilitarem el pas de vehicles al carrer de la Carretera de l’Aviació entre la Ronda Sud i la Plaça de la Granja.
- Habilitarem un bus nocturn que connecti el Prat amb la platja durant l’estiu.
- Instal·larem un ressalt al carrer Mataró, abans del pas de vianants de l’entrada de l’aparcament de Cal Gana.
- Habilitarem dos parcs de cal·listènia en zones verdes urbanes.
- Farem que el Prat opti al distintiu de Vila Florida.
- Millorarem la xarxa de clavegueram.
- Planificarem i urbanitzarem en els propers anys els polígons de l’Estruch i de Cal Saio de la mà de les empreses que ara s’hi ubiquen impulsant una nova promoció privada d’habitatge i obrint la nostra ciutat al riu.
- Planificarem i urbanitzarem també en els propers anys el polígon del Fondo d’en Peixo la mà de les empreses que ara s’hi ubiquen impulsant una nova promoció privada d’habitatge.
- Canviarem el recorregut dels autobusos que actualment circulen pel Carrer Prat i causen molèsties als veïns.